دانلود نمونه سوالات جامعه شناسی آموزش و پرورش پیام نور
این بسته شامل سوالات تمامی نیم سال ها به صورت تفکیک شده می باشد.
از سوی دیگر، گروه ممکن است فردی را تشویق کند که هنجارها و ارزش های فرهنگ را زیر پا بگذارد با رانندگی بی احتیاطی، دزدی از مغازه، سرقت خودرو، انجام اقدامات خرابکارانه و پسندیدن. برخی از مطالعات رفتار انحرافی نشان می دهد که گروه همسالان بر پرورش رفتار تأثیر می گذارد الگوها بیشتر از خانواده است. چرا برخی از جوانان گروه های همسال را انتخاب می کنند که عموماً حمایت می کنند ارزش های بزرگسالان مورد تایید اجتماعی در حالی که دیگران گروه های همسال را انتخاب می کنند که در حال جنگ با بزرگسالان هستند جامعه؟ به نظر می رسد این انتخاب مربوط به خودانگاره است. شاید، این حکم کار می کند - "دیدن" است رفتار کردن. اینکه ما خودمان را چگونه می بینیم این است که چگونه رفتار می کنیم. بزهکار همیشگی خود را مورد بی مهری، نالایق، ناتوان، پذیرفته نشده و قدردانی نشده او با دیگر جوانان محروم به گروه همسالان بزهکار می پیوندد که رفتار کینه توزانه و تهاجمی او را تقویت و تحریم می کند. جوان قانون مدار می بیند خود را به عنوان دوست داشتنی، شایسته، توانا، پذیرفته شده و قدردانی می کند. او با جوانان دیگر در الف گروه همسالان منطبق که رفتار مورد تایید اجتماعی را تقویت می کند. 2.6.4 رسانه های جمعی: از اشکال اولیه فناوری چاپ گرفته تا ارتباطات الکترونیکی (رادیو، تلویزیون و غیره)، رسانه ها هستند نقش اساسی در شکل گیری شخصیت افراد دارد. از قرن گذشته، نوآوری های تکنولوژیکی مانند رادیو، تصاویر متحرک، موسیقی ضبط شده و تلویزیون به عوامل مهم اجتماعی شدن تبدیل شوند. تلویزیون، به ویژه، یک نیروی حیاتی در اجتماعی کردن کودکان تقریباً در سراسر جهان جدید است جهان بر اساس مطالعه ای که در آمریکا انجام شد، افراد جوان به طور متوسط (بین سنین از 6 و 18) زمان بیشتری را صرف تماشای "لوله" می کند (15000 تا 16000 ساعت) تا مطالعه در مدرسه جدای از خواب، تماشای تلویزیون وقت گیرترین فعالیت جوانان است مردم. نسبت به سایر عوامل اجتماعی شدن که در بالا مورد بحث قرار گرفت، مانند خانواده، گروه همسالان و مدرسه، تلویزیون دارای ویژگی های متمایز خاصی است. تقلید و ایفای نقش را مجاز می داند اما نمی دهد شکل های پیچیده تر یادگیری را تشویق کنید. تماشای تلویزیون یک تجربه منفعل است. روانشناس یوری برونفنبرنر (1970) در مورد "تأثیر موذیانه" تلویزیون در تشویق کودکان به ترک تعامل انسانی برای تماشای منفعلانه. 2.6.5 محل کار: یکی از جنبه های اساسی جامعه پذیری انسان شامل یادگیری رفتار مناسب در یک جامعه است اشتغال. جامعه پذیری شغلی را نمی توان از تجربه اجتماعی شدن جدا کرد در دوران کودکی و نوجوانی رخ می دهد. ما بیشتر از طریق در معرض نقش های شغلی هستیم مشاهده کار والدینمان، افرادی که در حین انجام کارهایشان با آنها ملاقات می کنیم وظایف و افرادی که در رسانه ها به تصویر کشیده می شوند. 2.6.6 وضعیت: دانشمندان علوم اجتماعی به طور فزاینده ای اهمیت دولت را به عنوان یک عامل تشخیص داده اند اجتماعی شدن به دلیل تأثیر فزاینده آن بر چرخه زندگی. توابع حفاظتی، که قبلا توسط اعضای خانواده انجام می شد، به طور پیوسته توسط خارج تسخیر شده است آژانس هایی مانند بیمارستان ها، کلینیک های بهداشتی و شرکت های بیمه. بنابراین، دولت تبدیل به یک ارائه دهنده دانلود رایگان نمونه سوال جامعه شناسی آموزش و پرورشxدانلود رایگان نمونه سوال جامعه شناسی آموزش و پرورش پیام نورxدانلود نمونه سوالات جامعه شناسی آموزش و پرورشxدانلود نمونه سوالات جامعه شناسی آموزش و پرورش پیام نورxنمونه سوال جامعه شناسی آموزش و پرورش پیام نورxنمونه سوالات جامعه شناسی آموزش و پرورش pdfxنمونه سوالات جامعه شناسی آموزش و پرورش پیام نور از کودک که به آن نقشی جدید و مستقیم در اجتماعی شدن نوزادان و بچه های جوان. نه تنها این، به عنوان یک شهروند، زندگی یک فرد به شدت تحت تأثیر ملی است منافع. به عنوان مثال، اتحادیه های کارگری و احزاب سیاسی به عنوان واسطه بین این اتحادیه عمل می کنند فرد و دولت با تنظیم چرخه زندگی تا حدی، دولت ایستگاه را شکل می دهد این فرآیند با تأثیرگذاری بر دیدگاه های ما در مورد رفتار مناسب در سنین خاص انجام می شود. 2.7. بگذارید خلاصه کنیم: تفاوت بین تحصیل و جامعه پذیری از جهات مختلفی بوده است مفاهیم نیز توسط برخی افراد کم و بیش به عنوان مترادف تلقی شده است. به طور کلی تمایزات جامعه پذیری را فرآیند آماده سازی فرد برای بودن می دانند عامل اجتماعی ماهر در جامعه، و آموزش نیز چیزی علاوه بر این، که ممکن است شامل توانایی تفکر انتقادی در مورد جامعه خاص خود باشد یا ممکن است شامل الف باشد طیفی از دستاوردهای فرهنگی کم و بیش تصفیه شده که ارزش آنها برای فرد ممکن است واضح به نظر می رسد اما ارزش آن برای جامعه در کل کمتر مشخص است. همانطور که دورکیم می گوید: «انسان انسان است، در واقع تنها به این دلیل که در یک جامعه زندگی می کند». تبدیل شدن اجتماعی شدن فرآیندی است که در یک محیط اجتماعی پیچیده قرار می گیرد و در این مجموعه محدود معینی را از گستره نامعین وسیعی از پتانسیل های انسانی پردازش می کند برانگیخته و به فعلیت می رسد. اما دیویی نه کمتر از دورکیم از «آموزش» برای فرآیند رشد اجتماعی استفاده می کند زندگی کسانی که می خواهند آموزش را از جامعه پذیری متمایز کنند، باید این دو را تعریف کنند مقررات. اما برای دیویی، «تصور از آموزش به عنوان یک فرآیند و کارکرد اجتماعی، هیچگونه مفهومی ندارد معنای قطعی تا زمانی که نوع جامعه ای را که در ذهن داریم تعریف نکنیم». ایده یک فرآیند متمایز از جامعه پذیری منجر به خطر یک تصور محدود می شود. طرح آموزش حرفه ای برای تداوم تقسیم بین غنی و فقیر. را ابزار غلبه بر این خطرات، گره زدن بود.
هم آموزش رسمی و هم حرفه ای آموزش به واقعیت زنده تجربه اجتماعی کنونی همه تمایز بین یادگیری به شیوه ای سودمند برای استفاده از یک ابزار را درک می کنند و یادگیری استفاده از ابزار برای تولید محصولی رضایت بخش از نظر زیبایی شناختی. چه بوده است اشتباه در برخی بخشهای شکل سنتی آموزش این است که این تمایز بوده است با رضایت پذیرفته شده و در عمل ساخته شده است، به گونه ای که برای آن کاملاً مناسب دیده می شود توده ها باید به شیوه ای سودمند آموزش داده شوند - اگر واقعاً نسبت قابل قبولی باشد آموزش استفاده از ابزار، خواندن، محاسبه و غیره به اندازه کافی برای نیازهای شغلی و نقش اجتماعی - و مناسب برای آموزش دیگران. به طور کلی می توان گفت که کل جامعه عامل اجتماعی شدن است و هر یک شخصی که با او در تماس و تعامل است به نوعی عامل آن است اجتماعی شدن جامعه پذیری در همه تعاملات یافت می شود اما تأثیرگذارترین تعامل است در گروه های خاصی رخ می دهد که از آنها به عنوان عوامل اجتماعی شدن یاد می شود. 2.8. کلیدواژه ها: آموزش، جامعه پذیری، سنت گرا، مترقی، رادیکال، عاملیت 2.9. پیشرفت خود را بررسی کنید سوالات طولانی: 1. دیدگاه دورکیم و دیویی در مورد آموزش و جامعه پذیری را توضیح دهید. 2. آموزش چیست و چه تفاوتی با جامعه پذیری دارد؟ 3. اجتماعی شدن را توضیح دهید و عوامل مختلف جامعه پذیری را ارائه دهید. 4. «فعالیتهای اجتماعیسازی فعالیتهایی هستند که هدفشان شبیهتر کردن مردم است. اهداف آموزشی تا افراد متمایزتر شوند. دارای جزئیات - بسیط 5. علاوه بر دنیای خانواده و مدرسه، گروه همسالان (افراد خودشان سن و موقعیت اجتماعی مشابه) و همبازی ها به شدت بر روند اجتماعی شدن تأثیر می گذارند. بحث و گفتگو. سوالات کوتاه: 1. دیدگاه دیویی در مورد آموزش و پرورش 2. تفاوت مدرسه و خانواده به عنوان عامل جامعه پذیری 3. نقش رسانه های جمعی در اجتماعی کردن کودک 2.10. منابع: سینگ، ی. ام. (1992). مبانی جامعه شناختی آموزش، انتشارات Sheth، بمبئی Mathur S.S. یک رویکرد جامعه شناختی به آموزش هند آگاروال جی سی. نظریه و اصول آموزش مارکر N. S. جامعه شناسی آموزشی واحد - III آموزش، نابرابری ها & عدالت اجتماعی: مفهوم برابری آموزشی فرصت، آموزش و نابرابری: کاست، طبقه، قبیله، جنسیت، روستایی، آموزش و پرورش و اجتماعی تحرک فهرست UNIT-III 3.1 مقدمه: نابرابری در آموزش 3.2 پیامدهای سیاست عمومی 3.2.1 حصول اطمینان از اینکه سیاست های آموزشی به طور ناخواسته موارد قبلی را تشدید نمی کند.
نابرابری ها 3.2.2 برنامه های ویژه برای کودکان گروه های محروم: 3.2.3 شناسایی مشکلات خاص کودکان محروم در مدرسه: 3.2.4 نظارت بهتر بر برنامه های موجود: 3.2.5 تحقیق در مورد عملکرد مدرسه و فنون تدریس 3.3 آموزش برای نابرابری های برابر: گزیده هایی از سیاست آموزشی 3.3.1 آموزش برای برابری زنان: 3.3.2 آموزش کاست های برنامه ریزی شده: 3.3.3 آموزش قبایل برنامه ریزی شده: 3.3.4 سایر بخش ها و زمینه های عقب مانده آموزشی: 3.4 آموزش و تحرک اجتماعی: 3.4.1 محدودیت های آموزشی و تحرک: 3.5 زنان و آموزش: 3.5.1 آموزش: یک حق اجتماعی و یک ضرورت توسعه 3.5.2 وضعیت تحصیلی پایین زنان: علل 3.5.3 طرح های دولت هند برای تشویق آموزش زنان: 3.6 برابری فرصت های آموزشی 3.6.1 نیاز به یکسان سازی فرصت های آموزشی 3.6.2 نقش آموزش در برابر کردن فرصت ها 3.6.3 علل نابرابری های آموزشی 3.6.4 پیشنهادهایی برای ریشه کن کردن نابرابری در فرصت های آموزشی در هند 3.7. بیایید جمع بندی کنیم 3.8. کلید واژه ها 3.9. پیشرفت خود را بررسی کنید 3.10. منابع 3.1 مقدمه: نابرابری در آموزش نابرابری در آموزش یکی از نگران کننده ترین معضلات اجتماعی در دوران معاصر است.
به دلیل کیفیت ضعیف و رو به وخامت مدارس دولتی، والدین روز به روز بیشتر می شوند با وجود شهریه های گزاف، حاضرند فرزندان خود را به مدارس خصوصی بفرستند. اینها مدارس عموماً به دلیل اندازه کلاس کوچکتر و بالاتر، علاقه بیشتری به یادگیری ایجاد می کنند استانداردهای آکادمیک، ارتباط بهتر معلم و دانش آموز و نظم و انضباط بیشتر. درآمد خانواده نقش الف دلیل حیاتی موثر بر دسترسی به آموزش مدارس دولتی در مناطق عشایری و دورافتاده هند تقریباً غیر کاربردی است، و این کار را برای دانشآموزان جوامع SC و ST و از آنها دشوار میکند خانواده های فقیر دسترسی برابر به آموزش با کیفیت داشته باشند. این امر منجر به پایین بودن نرخ باسوادی در میان می شود SC و ST در مقایسه با میانگین کشوری. علیرغم برنامههای مثبت مختلف دولت، بخش عظیمی از دانش آموزان از جمعیت SC و ST نتوانسته اند از چنگال سنتی خارج شوند اشغال و دور باطل فقر. وضعیت اجتماعی و اقتصادی کودکان نه تنها دسترسی آنها به مدارس با کیفیت را تعیین می کند، اما حتی زمانی که آنها در مدارس برابر هستند، فرهنگی منابعی که به این مدارس می آورند به شدت بر عملکرد آنها تأثیر می گذارد. بنابراین، نابرابری تداوم و حتی افزایش می یابد.
سیستم قشربندی اجتماعی موجود چنین نابرابری های شدید در آموزش در نوشته های نظریه پیر بوردیو برجسته است. تولید فرهنگی او به طور مؤثر از اصطلاح «سرمایه فرهنگی» که به اشکال اشاره دارد استفاده می کند از دانش، مهارت، تحصیلات و هر مزیتی که فرد دارد که به او جایگاه بالاتری می بخشد اهداف: تا خواننده از نابرابری های موجود در فرصت های آموزشی مطلع شود ارائه مقررات در سطح سیاست برای تضمین نابرابری آموزشی برای توصیف جامع رابطه بین آموزش و تحرک اجتماعی برای تبیین ضرورت یکسان سازی فرصت های آموزشی در جامعه. والدین سرمایه فرهنگی، نگرش ها و دانشی که باعث ایجاد آن می شود، در اختیار کودکان قرار می دهند سیستم آموزشی مکانی راحت و آشنا است که می توانند در آن موفق شوند. فرهنگی بازتولید نشان می دهد که چگونه معایب و نابرابری های غالب از یک نفر منتقل می شود نسل به دیگری این به ویژه به دلیل سیستم آموزشی است. جوامع سرمایه داری به یک سیستم اجتماعی طبقه بندی شده بستگی دارد، جایی که طبقه کارگر آموزش مناسب را دریافت می کند کار یدی و از بین بردن چنین نابرابری هایی سیستم را از بین می برد. بنابراین، مدارس در جوامع سرمایه داری همیشه طبقه بندی شده باقی می مانند.